پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
رقص پا (جابجایی پا در مبارزه)
نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399
بازدید : 69
نویسنده : حمیدرضا

اکثر ورزشهای رزمی با وا‍ژه رقص پا (جابجایی پا در مبارزه) آشنایی دارند زیرا جابجایی پاها در اجرای سرعتی و قدرتی تکنیکها بسیار موثر و  مفید میباشد.

ما در این مقاله بطور مختصر به بحث و برسی در خصوص اهمیت و نوع رقص پا در کاراته میپردازیم .

یکی از مراحل تمرینی و یادگیری در کاراته ، آموزش و اجرای رقص پای صحیح است . درست است که رقص پا ، تکنیک و یا تاکتیک نیست ولی یکی از الزامات مبارزه ای میباشد که در موثر بودن تکنیک و تاکتیک به حریف نقش کلیدی ایفا میکند، که برای اجرای یک مبارزه فنی و زیبا میبایست از آن بهره جست .

یک رقص پای صحیح در سرعت و قدرت انتقال ضربه ها ، دفاع ها و اجرای بموقع تکنیک و تاکتیک بسیار موثر میباشد.

رقص پا ، یعنی هنر جابجایی بدن بوسیله پاها به جهت های مختلف بطوری که کمترین انرژی ،مصرف و راحت ترین حالت برای مبارزه ایجاد شود.

در اهمیت رقص پا همین نکته بس که یک مبارزه بدون رقص پا به مانند یک عکس بدون قاب و رنگ است که نه روح دارد و نه زیبایی…

هدف از اجرای رقص پا در کاراته ، سرعت ، قدرت و روح بخشیدن به تکنیکهای اجرایی ست .

زیرا زمانی تکنیکی ماثر و مفید خواهد بود که به موقع ، در زمان مناسب و با کمترین اتلاف انرژی اجرا گردد . رقص پا به ما این امکان را میدهد که میزان استهکاک پاها با زمین را به حداقل رسانیم و بدن را از حالت سکون به حرکت وا داریم تا در صورت اراده به اجرای تکنیک ، بتوانیم همان لحظه اجرا کننده باشیم .

باتوجه به اینکه جست و خیز پاها باعث کم شدن استهکاک با زمین میشود ،لذا در استارت زدن برای اجرای تکنیک ، دیگر نیازمند غلبه بر حالت سکون و آماده سازی بدن نیستیم و فقط نیازمند جهت دهی بدن برای اجرای تکنیک و انتقال شوک میباشیم . پس می بینیم کار راهتر ،در زمان کوتاهتر و با صرف انرژی کمتری صورت میپذیرد.

یک رقص پای صحیح چگونه است ؟؟

در جوابدهی به سوال فوق ابتدا میبایست با انواع رقص پا آشنا شوید ، زیرا رقص پاها با توجه به استعداد تکنیکی متفاوت میباشد…

رقص پای سنگین :

در این حالت رقص پا بصورتی ست که بدن به حالت آماده باش است  و اکثر وزن بدن روی پای جلو و جست و خیز پاها به جهت بالا و پایین صورت میپذیرد.(بیشتر برای ضربات دآشی ، زوکی و دفاعی کاربرد دارد)

رقص پای سبک :

در این نوع رقص پا ، جست و خیز بسیار زیاد و حرکت پاها بیشتر بر روی پنجه صورت میپذیرد و پای جلو سبک تر از پای عقب است و پای جلو در حالت آماده اجرای تکنیک به سمت جلو و عقب در حرکت است. (بیشتر برای اجرای ضربات پای جلو کار برد دارد)

رقص پای فنی :

در این نوع رقص پا که ترکیبی از دو نوع سبک و سنگین میباشد ،

مبارز وزن بدن را بر روی هردو پا تقسیم نموده و بدن در میان پاها قرار میگیرد.

جست و خیز پاها به سمت جلو و عقب و گاهی بالا و پایین انجام میشود.

سر پای جلو به سمت روبرو و سر پای عقب به سمت روبرو و با زاویه کمتر از ۴۵ درجه است.

زانوی هر دو پا خم و میبایست از خواص فنریت  مچ پا ، زانو و کمر استفاده نمود تا رقص پایی راحت و چاپک حاصل شود.

در جلو عقب نمودن پا ها نباید فاصله طولی بین پا ها به اندازه ای کم شود که تعادل از بین برود و خطر آشی بارای (کشیدن پای حریف) بوجود آید.

در گذشته ،‌مبارزین برای اجرای تکنیکهای پا از رقص پای سبک و برای اجرای تکنیکهای دست از رقص پای سنگین استفاده میکردند، که این امر باعث فهمیدن نوع تکنیک حریف با توجه به تغییر حالت رقص می گردید.

باتوجه به پیشرفتهای روز افزون علم کاراته و بالا رفتن سرعت عمل کاراته کاهان ، دیگر این امر مقدور نیست تا برای اجرای هر نوع از تکنیک تغییر در حالات رقص پا ایجاد شود ، زیرا سرعت عمل کم شده و حریف نسبت به تکنیک اجرایی ما آگاهی پیدا میکند و این چیزی نیست که در کاراته حاضر بدان نیازداریم .(عامل اکثر بردها در حال حاضر سرعت عمل بالاست …)

رقص پا باید حالتی را برای مبارزین ایجاد کند که کمترین ان‍رژی را صرف و راحتی در جابجایی را برایشان مقدور سازد ، منقبض نبودن ماهیچه ها در اجرای رقص پا یکی از نکات کلیدی ست که باعث آمادگی لحظه ای ماهیچه و حفظ انرژی ذخیره شدن بدن میباشد تا در موقع لزوم آزاد گردد..

خوانندگان محترم باتوجه به اینکه سایت دانشگاه سایبری کاراته دو ایران یک سایت آموزشی میباشد لذا سعی شده است در نگارش مطالب کمتر کلمات و واژه ها سنگین استفاده شود


:: برچسب‌ها: رقص پا , (جابجایی پا در مبارزه) , كارانه , رقص پا کاراته ,



داستانی از کاراته
نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399
بازدید : 75
نویسنده : حمیدرضا

قسمت اول

افسانه های کاراته

درباره کاراته، تاریخ و تغییر و تحولات آن از آغاز تا الآن نوشته هاى چندانى در دست نیست. آنچه به عنوان تاریخ کاراته مى شناسیم چیزهایى بودهاند که دهان به دهان گشته و اینک براى ما نقل مى شود. در واقع تاریخچهکاراته را افسانه ها تشکیل مى دهند. اکثر این افسانه ها واجد یک نکتهاخلاقى هستند و به کارآموزان کاراته درس عبرت مى آموزند. بخش عمده اى ازداستان هاى کاراته درباره جوانانى است که تصور و طرز فکر نادرستى درباره کاراته داشته اند و خواسته اند قدرت نمایى کنند یا به نحوى دیگر از این فنون سوءاستفاده کنند. از جمله این حکایت:جوانى که حدود سه سال از آموزش او مى گذشت شروع به آزار و وحشت مردم دهکده مجاور کرد و هر هفته یک بار به نحوى براى ساکنین مزاحمت ایجاد مى کرد. یکروز بعد از ظهر هنگامى که سرگرم مردم آزارى بود تنه اش به یک پیرمرد خورد.این اتفاق کوچک باعث خشم و عصبانیت جوان شد و در حالى که دشنام مى داد به پیرمرد گفت: «مگر جلوى پایت را نمى بینى؟!»مرد پیر در حالى که هنوز سر راه جوان ایستاده بود گفت: «فکر نمى کنیدبایستى با مردم، خصوصاً سالخوردگان، مؤدب تر باشید؟» جوانک که سخت برآشفتهشده بود با تمام نیرو ضربات مهلکى با مشت و لگد به پیرمرد وارد آورد و اورا به زمین کوبید و در عوض تنها یک مشت از پیرمرد به سینه اش اصابت کرد.جوان، مغرور از این نبرد یکطرفه و آسیب جزئى، بادى به غبغب انداخت وخوشحال، پیرمرد را به حال خود رها کرد و رفت. گروهى از مردم که شاهد این ماجرا بودند به سراغ پیرمرد شتافتند و خواستند که کمکش کنند تا از زمین بلند شود ولى او بدون کمک از جا برخاست و در حالى که کاملاً سرحال به نظرمى رسید به سوى منزلش رفت.پس از تقریباً دو هفته که از این ماجرا گذشت، قفسه سینه و قلب جوان شروع به سوختن و درد کرد و پس از هر غذا حالت تهوع به او دست مى داد. پس از پنج هفته او دیگر قادر نبود چیزى را در معده نگه دارد و در آخر هفته ششم بیش از ۱۰ کیلو از وزنش کاسته شد. در این وقت بود که جوان پى برد این حالت ناگوار که به مرگ ختم خواهد شد ناشى از همان ضربه ساده چند هفته پیش پیرمرد است. هنگامى که پیرمرد به بالین او آمد، جوانک از او عذرخواهى وتقاضاى بخشودگى کرد. پیرمرد چون دید که پسر واقعاً نادم و پشیمان است ازسر تقصیرش گذشت و دارویى مخصوص به او خوراند. پس از یک هفته استراحت، به تدریج آثار سلامتى و تجدید قوا در او پیدا شد.مرد پیر سپس رو به جوان کرد و گفت که آمدن او به این دهکده به خواسته تقاضاى ساکنین صورت گرفته و هدف، رفع مزاحمت هاى جوان بوده است. او هم چنین به جوان گفت که یک استاد کاراته است و کاراته، رگبار ضربات مشت و لگد نیست، هنر تمرکز بر ضربه و تعیین سرنوشت نبرد در یک لحظه و با یک ضربه است. بعد از آن جوان به شاگردى استاد پیر درآمد و از بهترین کارآموزان اود شد.

ادامه در ادامه مطلب


:: برچسب‌ها: داستان کاراته ,



بازدید : 71
نویسنده : حمیدرضا

" alt="" />

تیم کاراته بسیج استان گیلان در مسابقات قهرمانی کاراته بسیج ایران در قسمت کاتای تیمی موفق به کسب مقام سوم شد.این مسابقات با حضور تیمای کاراته بسیج 32 استان در سالن مجتمع ورزشی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران برگزار شد که طی آن در قسمت کاتای تیمی، تیم 3نفره منتخب بسیج گیلان موفق شد مقام سوم این دوره از رقابتها را کسب کند. محمد یوسفی، امیر حسین عاقلی و ابوالفضل توانمند همگی از باشگاه آتیه داران نیکان لیشاوندان شهرستان شفت اعضای تیم کاتای منتخب بسیج استان در این دوره از رقابتها بودند، حجت باقرنیا مربی ومسئول باشگاه آتیه داران نیکان شهرستان شفت گفت: هر ساله شاهد افتخارآفرینی های ورزشکاران این باشگاه در مسابقات استانی و کشوری هستیم که این افتخار آفرینی ها تائثیر مستقیم روی روحیه نونهالان و نوجوانان این منطقه گذاشته و باعث جذب روزافزون این عزیزان به ورزش کاراته شده که می طلب مسئولان ورزش شهرستان نگاه ویژه ای به ورزشکاران کاراته این شهرستان داشته باشد.

شنبه 10 آبان1393-شماره 3019-سال پنجاه ونهم


:: برچسب‌ها: ماهنامه کیهان ورزشی , مقام سومی کاراته بسیج برای گیلان ,



بازدید : 57
نویسنده : حمیدرضا



بازدید : 84
نویسنده : حمیدرضا
" alt="" />

سمینار کاراته شیتوریو ایتوسوکای باحضور نمایندگان این سبک از سراسر کشور درسالن اجتماعات ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار گردید«قابل به ذکر است که استاد سمندر ریاست محترم فدراسیون کاراته و مسئول سبک شیتوریو ایتوسوکای ایران در این سمینار به بیان مسائل ومشکلات این سبک پرداخت.»




مختصری از تاریخچه كاراته
نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399
بازدید : 60
نویسنده : حمیدرضا

1/قبل از اینكه كاراته در اُکیناوا متولد شود، انواع مختلفی از هنرهای رزمی در چین تمرین می‌شد. در جنوب چین (منظور جزیره تایوان یا همان چین‌تایپه است) با روش آهسته و در عین حال محکم و قوی، و در شمال چین (سرزمین اصلی) با تکیه بر سرعت عمل، تکینک‌های مختلف را اجرا و تمرین می‌کردند. ریشه‌ی تمامی این روش‌ها به معبد شائولین بر می‌گردد که بنیانگذار آن راهبی بود به نام بودی‌دارما. بعدها این دو روش (شمالی و جنوبی) هر یک به نوبه‌ی خود تأثیر بسزایی در هنر رزمی جزیره‌ی اُکیناوا (کاراته)‌ گذاردند.

آغاز کاراته در اُکیناوا مدیون زحمات شخصی بود به نام کوآنگ شانگ فو (در زبان ژاپنی کوسانکو و با لحجه‌ی اُکیناوایی کوشوکون). وی که متخصص روش شمالی کمپوی چینی (چو آن فا) بود بعنوان نماینده امپراطوری چین (مستشار نظامی) وارد شهر شوری در اُکیناوا شد و برای اولین بار این هنر را به شخصی به نام ساکوگاوا آموزش داد، (در کتاب اُکیناوا، جزیره‌ی کاراته نوشته‌ی جرج الکساندر اینطور نیز اضافه شده است که چاتان‌یارا در اواخر عمر خود و در جهت تبادل دانسته‌های خویش اوقات زیادی را با کوسانکو می‌گذراند). ساکوگاوا قبل از شاگردی نزد کوسانکو، توده (کاراته‌ی اولیه) را از استاد تاکاهارا فراگرفته بود و نهایتاً او نیز تمامی اندوخته‌های خود را در کاراته به سوکون ماتسومورا (بوشی) انتقال داد.

 


کوسانکو اصلی را در آموزش کاراته بنا گذاشته بود که بر اساس آن تکنیک‌ها را با کاتا می‌آموخت. برای مثال وقتی به شاگردی می‌گفت با نوک انگشتان ضربه بزن کاتای گوجوشی‌هو را تمرین می‌داد. در حقیقت در آن زمان کاتا در رأس تمرینات کاراته قرار داشت که از طریق آن به اهداف والای فیزیکی و روحی می‌رسیدند.

...ادامه دارد


:: برچسب‌ها: مختصری از تاریخچه كاراته , تاریخچه كاراته ,



آشنایی با کاراته
نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399
بازدید : 66
نویسنده : حمیدرضا

یک نوع ورزش رزمی است. روش مبارزه با دست خالی و شامل ضربه‌های سریع دست و پا. در سال 1921 یکی از بزرگترین استادان کاراته اوکیناوا گیچین فوناکوشی 1868-1957 توانست با قدرت و ظرافت تمام کاراته را به ژاپن معرفی نماید

گفته می‌‌شود کاراته دارای قدمتی پنج هزار ساله است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن بودیدهاراما است که حدود 525 سال قبل از میلاد مسیح میزیسته است وی که از پیشوایان مذهبی به دیگران به تنهایی از هند به راه افتاد و پس از راهپیمایی چند هزار کیلومتری خود و با پشت سر گذاشتن موانع طبیعی بسیار مشکل موجود در آن زمان به چین رسید و در ایالت هونونان و معبد شائولین اقامت گزید تعالیم بودیدهاراما شامل تمرینات شدید انضباطی و انجام اعمال پرهیزکاری بود وی 9 سال رنج و ریاضت همراه با تفکر و برای این که شاگردانش نیز بتوانند در مقابل ساعت‌های طولانی تفکر و اندیشه تاب مقاومت بیاورند و نیز با زورگویانی که تعالیم مذهبی و مردان دین را سد راه خود می‌‌دیدند به مبارزه و مقابله برخیزند 18 حرکت تمرینی را ابداع نمود که در حقیقت زیر بنای حرکات کاراته امروزی است.

از طرفی هنگامی که حکومت‌های استبدادی در چین سلسله کینک 1644-1911 و سلسله ساتسوما در اوکیناوا به منظور جلو گیری از ورزیده شدن مخالفان و نیز تحت کنترل در آوردن مردم قانون منع استفاده از شمشیر را به مورد اجرا گذاشتند و به جمع آوری سلاح‌های رزمی اقدام نمودند مردم به سوی آموزش هنر مبارزه با دست خالی روی آوردند که همین امر باعث شکو فایی هر چه بیشتر کاراته شد.

در سال 1921 یکی از بزرگترین استادان کاراته اوکیناوا گیچین فوناکوشی 1868-1957 توانست با قدرت و ظرافت تمام کاراته را به ژاپن معرفی نماید و برخی دیگر از هنر جویان که تحت تعلیم بزرگترین استادان اوکیناوا قرار گرفته بودند تکنیک‌های سنتی را با یکدیگر ترکیب نموده و سبک‌های متعددی از کاراته را به وجود آوردند.

در حال حاضر، سبکهای مختلف کاراته، بالغ بر صدها سبک می‌شود که در واقع، بازگشت همه آنها به چهار سبک اصلی و مادر از سبک‌های اصلی و کنترلی و یک سبک نیمه کنترلی می‌‌باشد.

سبک‌های کنترلی عبارتند از:


SHOTO KAN شوتوکان بنیان گذار: گیچین فونا کوشی (1957-1868)

شوتوکان یعنی: خانه شوتو، مکتب شوتو - لقب فوناکوشی، شوتو، و کان خانه و کتب وی بود. علاوه بر آن شوتوکان متعلق به سیستم شوری ته در کاراته است. اکنون رشته شوتوکان توسط یکی از استادان بزرگ جهان به نام استاد کانازاوا به صورت مدرنتر و علمی تربا نام شوتوکانs.k.i به جهانیان معرفی شده که حتی با کمک از نیروهای فیزیکی و بهره گیری از علم فیزیک کارهایی که به نظر خیلی‌ها سخت یا غیرممکن مینماید را ممکن می‌کند در این متد توجه خاصی به نیرو و سرعت ورود آن و مرکز ثقل نیرو می‌شود .


SHITO RYU شیتوریو بنیان گذار: مابونی کنوا (1952-1889)

شیتوریو متشکل از دو سیستم ناهاته و شوری ته در کاراته می‌‌باشد. شیتو از نام‌های دو استاد بزرگ اوکیناوایی گرفته شده است. بدین صورت که شی از نام ایتوسوآنکو استاد مسلم سیستم شوری ته و کلمه تو از نام هیگااونا کانر یو بنیان گذار و استاد مسلم سیستم ناهاته.


GOJU RYU گوجوریو بنیان گذار: میاگی چوجون (1953- 1888) گوجوریو یعنی: روش سفت و نرم، که در اوکیناوا شکل گرفت و و متعلق به سیستم ناهاته در کاراته می‌‌باشد.


WADO وادوریو بنیان گذار: اوتسوکا هیرونوری (1982-1892)

و ادوریو یعنی: راه صلح، روش صلح، روش صلح جویانه. وسبک نیمه کنترلی عبارت است از:


KYOKUSHIN KAI کیوکوشین بنیان گذار: ماسوتاتسو اویاما (1994-1923)

کیوکوشین کای، از عناصر مختلفی که نشات گرفته از تجریبات اویاما وسبک‌های دیگر است، به وجود آمد. کیوکوشین کاری از سه لغت کیوکو ((بالاترین ،نهایت)) شین ((حقیقت، روح)) و کای ((گروه و انجمن)) ترکیب شده است. نام دیگر این سبک اویاماریو است. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی از راه نزدیک است. کیوکوشین کای یکی از سبک‌های خشن کاراته است و برای کاستن مقاومت حریف، تکنیک‌ها به طور متوالی اجرا می‌‌شود. این سبک تاکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و حرکاتی که در کاراته دو ممنوع شده است دارد. دوجوی مرکزی این سبک هومبو نام دارد و در سال 1955 توسط اویاما در توکیو افتتاح شد


:: برچسب‌ها: آشنایی با کاراته , شناخت رشته ورزشی کاراته , کاراته چیست ,



مربیان رشته ورزشی کاراته در باشگاه نیکان
نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399
بازدید : 70
نویسنده : حمیدرضا

مربیان بخش آقایان:

استاد حجت باقرنیا * کمربند مشکی دان 5 کاراته *

استاد وحید باقری  * کمربند مشکی دان 4 کاراته *

 استاد سید رضا حسینی خواه مربی ووشو

مربیان بخش بانوان:

استاد زهرا نجفی پور  * کمربند مشکی دان 3 *

 مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک بانوان:

خانم فاطمه نجفی پور

 


:: برچسب‌ها: مربیان , باشگاه نیکان کاراته , باشگاه نیکان , مربیان کاراته , اساتید کاراته باشگاه نیکان ,



به وبلاگ خود خوش امدید
نوشته شده در 0 0
بازدید : 52
نویسنده :
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...



به وبلاگ خود خوش امدید
نوشته شده در 0 0
بازدید : 52
نویسنده : حمیدرضا
<-PostRate->
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...



صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد